خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

تکذیب وجود سهمیه مدیران در آزمون دستیاری!! یا بازی با کلمات

معاون وزیربهداشت به مهرخبرداد:
تکذیب وجود سهمیه مدیران در آزمون دستیاری - ظرفیت ‌آزاد کاهش نیافته است 


معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی این وزارتخانه با تکذیب وجود سهمیه مدیران در دوره های دستیاری تخصصی پزشکی بالینی گفت: عنوانی به شکل سهمیه ویژه مدیران در این دوره ها نداریم.

دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دیوان عدالت اداری امتیازات مدیریتی را لغو کرده است و در آزمون دستیاری افرادی که از سهمیه مازاد مناطق محروم استفاده می کنند شامل همه خدمتگزاران در این حوزه با حداقل پنج سال سابقه فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: این پنج سال خدمت در حوزه سلامت باید در وزارت بهداشت باشد که این می تواند شامل خدمات مختلف در سطوح متعدد برای پزشکان عمومی باشد که مسئولیت های حوزه های درمانی را نیز شامل می شود.

محققی خاطرنشان کرد: افرادی که می توانند از سهمیه مازاد مناطق محروم استفاده کنند که بر اساس اطلاعیه های مربوطه در زمان ثبت نام واجد شرایط این سهمیه ها باشند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر باید توجه داشت که این سهمیه مازاد بر ظرفیت موجود در دوره های دستیاری است و هیچ گونه کاهش ظرفیت در بخش آزاد و سایر سهمیه به دلیل اعمال این سهمیه بوجود نمی آید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: تعهدات افرادی که از سهمیه مازاد مناطق محروم استفاده کنند مربوط به همان مناطق است و این افراد باید به اندازه تعهدات قانونی خود در همان مناطق باقی بمانند و امکان فعالیت پزشکی در خارج از این مناطق را ندارند. همچنین گواهی فراغت از تحصیل نیز تا پایان خدمدت در مناطق محروم صادر شده و در جای دیگری اعتبار ندارد.

وی اضافه کرد: اولین گروهی که از این سهمیه استفاده کردند در گروه تخصصی اطفال بوده اند که امسال، سال سوم تحصیلی خود را می گذرانند و تربیت این نیروها نیز تنها در راستای ماندگاری بیشتر گروه متخصصین در مناطق محروم است.

محققی تاکید کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که افرادی که از سهمیه مازاد مناطق محروم در دوره های دستیاری تخصصی استفاده می کنند باید همچون سایر داوطلبان در آزمون ورودی این دوره ها در رقابت علمی شرکت کنند و حدنصابهای لازم را کسب کنند.

کمیسیون مجلس در مورد سهمیه های دستیاری نظر واضح به وزارت ارائه ک

کمیسیون آموزش مجلس در مورد سهمیه های دستیاری نظر واضح به وزارت بهداشت ارائه کند

 

وحیددستجردی در مورد نظر کمیسیون آموزش مجلس در مورد سهمیه های دستیاری گفت: نظر وزارت بهداشت در مورد سهمیه های دستیاری بر اساس کارهای پژوهشی!!! (خیلی خسته شدید دستتان درد نکند با این همه پژوهش) اعمال شده است و هر کار دیگری هم که در این زمینه باید انجام گیرد نیازمند طرح پژوهشی است.

وی اضافه کرد: طرح پژوهشی به این معنا است که تمام کسانی که در آزمون های دستیاری پذیرفته شده اند باید وضعیتشان در قبل از شرکت در آزمون و پس از فارغ التحصیلی و کیفیت آموزش و استفاده از سهمیه ها بررسی شود و بر اساس نتایج این طرحها، آیین نامه های موجود تغییر یابد.

وزیر بهداشت گفت: اقدامات ناگهانی و فوری نمی توان در این زمینه انجام داد. این کار سالها در وزارت بهداشت مسبوق به سابقه بوده است((این حق خوریها همچنان ادامه خواهد یافت و به احدی مربوط نیست و الا ضد ولایت فقیه است)) و اگر نیاز باشد هر تغییری صورت گیرد باید این تغییر بر اساس کار پژوهشی!!!! (که حد اقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد و تا اون موقع ما بارمان را بستیم) باشد.

وی در خصوص اینکه آیا امکان دارد سهمیه های دستیاری کاهش یابد گفت: همه چیز امکان دارد و بسیاری از آیین نامه ها هم تغییر می یابد. آنچه در کمیسیون آموزش مجلس در مورد آن صحبت شده است در مورد سهمیه آزاد(لابد باید بسیار کمتر از اینها باشد) و زنان بوده است که آن هم باید نمایندگان مجلس نظرات خود را به صورت دقیق و واضح به وزارت بهداشت ارائه دهند و ما در معاونت آموزشی بر روی آن تحقیق می کنیم.

وحیددستجردی در مورد تغییرات آموزش پزشکی عمومی گفت: دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهیدبهشتی در این زمینه کار کرده اند که فعالیت اصلی باید در سایر دانشگاههای علوم پزشکی توزیع شود.

وی در خصوص نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی، تبادل نظر در اولین نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی در دولت دهم با هدف تدوین استراتژی های وزارت بهداشت و سال آینده افزود: ما خواستیم که گزارشی از سیمای سلامت ارائه کردیم تا معاون اول رئیس جمهور نیز در جریان آن قرار گیرد.

وزیر بهداشت یادآور شد: برنامه 5 ساله پنجم توسعه نیز در مجلس مطرح است و بخش هایی آن نیز به وزارت بهداشت ارتباط دارد و وزارتخانه در آن نقش دارد. 

 

تذکر ایین نامه ای!! : این وزیر زنان ما به کارهای پژوهشی خیلی علاقمند است! خوش بحالش!

اعلام مخالفت باسهمیه‌های متعددآزمون دستیاری پزشکی

بااعلام مخالفت باسهمیه‌های متعددآزمون دستیاری پزشکی؛آغاز مبارزه با مونگول پروری وزارتخانه بهداشت  

رییس کمیسیون آموزش: 

 *سهمیه‌ها،جایی برای رقابت آزاد باقی نمی‌گذارد
*دانشجویان زبده پشت سهمیه‌ها می‌مانند
 

 خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران سرویس: مجلس

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام خبر برگزاری جلسه کمیسیون با حضور نمایندگان وزارت بهداشت برای بررسی سهمیه پذیرش دانشجو در رشته‌های تخصصی پزشکی گفت: سهمیه‌بندی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع تخصصی بالینی به گونه‌ایست که هیچ سهمیه‌ای برای رقابت آزاد وجود ندارد.  

دکتر علی عباسپور تهرانی‌فرد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ضمن مخالفت با سهمیه‌بندی کنونی وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی بالینی تصریح کرد: وزارت بهداشت عملا با سهمیه‌بندی‌های فعلی، چیزی برای سهمیه آزاد باقی نمی‌گذارد، به گونه‌ای که پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی و بالینی بسیار محدود و کمتر از حدود1800 نفر است، لذا سال‌هاست که دانشجویان پزشکی بسیار زبده‌ای در این آزمون شرکت می‌کنند اما متاسفانه با سهمیه‌بندی موجود نمی‌توانند وارد این دوره‌ها شوند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: 20 درصد از سهمیه این آزمون‌ها مطابق با قانون به ایثارگران اختصاص می‌یابد، 25 تا 50 درصد این سهمیه در رشته‌های تخصصی نظیر جراحی عمومی و چشم‌پزشکی با این‌که هیچ لزومی ندارد مختص خانم‌هاست، 25 درصد هم به پزشکانی که در مناطق محروم خدمت کرده‌اند اختصاص دارد اما عملا این 25 درصد سهمیه به کارمندان وزارت بهداشت در این مناطق اختصاص می‌یابد، به این ترتیب چیزی برای رقابت آزاد باقی نمی‌ماند. (قابل توجه اقای نماینده مردم که در امتحان دستیاری بالغ بر ۱۰ سهمیه مختلف وجود دارد و جدیدترین ان سهمیه بسیج بعنوان زیر شاخه ایثارگران است)  

عباسپور ادامه داد: گفته می‌شود سهمیه در نظر گرفته برای کارمندان یا پرسنل وزارت بهداشت و زنان مطابق با مصوبه‌ایست که در سال 1352 در مجلس تصویب شد، مطابق با این مصوبه شورایی تحت عنوان آموزش عالی در مورد پزشکی تخصصی شکل گرفت که پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی را در اختیار وزارت علوم قرار داد که رییس این شورا وزیر علوم بود.  بقیه را اگر زحمتی نیست در ادامه مطلب بخوانید در حالیکه دلتان را به این بازیها زیاد خوش نکنید و درستان را بخوانید

ادامه مطلب ...

ثبت نام 16 هزار و 565 نفر در آزمون دستیاری

طاهرنژاد به مهر خبر داد:
ثبت نام 16 هزار و 565 نفر در آزمون دستیاری/ اعلام شرایط استعداد درخشان  

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به پایان مهلت ثبت نام در سی و هفتمین دوره آزمون دستیاری از ثبت نام 16 هزار و 565 نفر در این آزمون خبر داد.
کی قباد طاهرنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مشمولین آیین نامه اجرایی تسهیل ادامه تحصیل استعدادهای درخشان، نخبگان و استعدادهای برتر تا 14 آذرماه جاری می توانند مدارک مورد نظر خود را به دانشگاه محل تحصیل تحویل دهند.

وی اضافه کرد: مشمولین این آیین نامه صرفاً باید از تاریخ 8 تا 14 آذر به دانشگاه محل تحصیل خود مراجعه کنند. مشمولین این آیین نامه نیازی به ارسال و اسکن مدارک به شیوه اینترنتی ندارند.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت یادآور شد: سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی بالینی برای پذیرش دستیار تخصصی در 25 رشته و 30 دانشگاه علوم پزشکی و موسسه وابسته به وزارت بهداشت برگزار می شود.
به گزارش مهر، آزمون دستیاری پنجشنبه 29 بهمن ماه سال جاری به صورت متمرکز برگزار می شود و کارت ورود به آزمون نیز در روزهای 27 و 28 بهمن ماه توزیع می شود.


 

 محققی به مهر خبر داد:
برخورد قانونی با موسسات بدون مجوز آموزش آزاد علوم پزشکی  

معاون آموزشی وزارت بهداشت در خصوص وضعیت موسسات آموزش آزاد در حوزه علوم پزشکی و اعطای مجوز به آنها گفت: هر نوع آموزش در حوزه علوم پزشکی باید بر اساس مجوز وزارت بهداشت باشد و اگر از این چارچوب خارج شود صلاحیت نخواهد داشت و با آن برخورد قانونی صورت می گیرد.
دکتر محمدعلی محققی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ماهیت فعالیت موسسات آموزش عالی در حوزه وزارت بهداشت با ماهیت این گونه موسسات در وزارت علوم متفاوت است و به دلیل حضور انجمنهای علمی که تحت نظارت کمیسیون انجمنهای علمی وزارت بهداشت قرار دارند می توانند بخشی از این ظرفیت را پر کند.

وی خاطرنشان کرد: آموزش علوم پزشکی در موسسات آزاد تنها از سوی مراجع قانونی که صلاحیت لازم را داشته باشد، امکان پذیر است و این موضوع اکنون در حوزه علوم پزشکی تنها در اختیار انجمن های علمی است که می توانند با ارائه برنامه های متعدد خود در حوزه آموزش مداوم فعالیت کنند.

محققی یادآور شد: در حال حاضر 140 انجمن علمی در حوزه علوم پزشکی دارای مجوز وزارت بهداشت هستند که در حوزه آموزش های مداوم جامعه علوم پزشکی فعال هستند که فعالیت آنها نیز از نظر آموزشی در حوزه آموزش مداوم قانونی است.

وی یکی از مصادیق فعالیت غیرقانونی در حوزه آموزش علوم پزشکی را کلاس های دوره های دستیاری برشمرد و گفت: ما در وزارت بهداشت صراحتاً اعلام کردیم که تدریس در سطح پزشکی عمومی تنها در صلاحیت دانشگاهها و کنفرانس های دارای مجوز آموزش مداوم است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: درست است که این کلاسها از مجموعه اعضای هیئت علمی دانشگاهها استفاده می کنند اما این کلاسها دخالت در سطح آموزش است و صلاحیت ندارند.

محققی گفت: اما اگر ظرفیتی در یک مجموعه علمی برای حوزه آموزش علوم پزشکی به صورت قانونی وجود داشته باشد می تواند فعالیت کند و ما نیز از آنها حمایت کنیم.