خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خبروزیر بهداشت با تشریح جزییات افزایش ظرفیت دوره‌های علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست مطبوعاتی خود که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، با بیان اینکه بیشترین آمار پذیرش رشته پزشکی مربوط به سال 65 است، گفت: این سیر تا سال 74 ادامه داشت تا بر اساس مصوبه شورای گسترش دانشگاه‌ها، ‌تاسیس دانشگاه پزشکی متوقف شد.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی در ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی تجدید نظر می‌شد، گفت: روند نزولی پذیرش دانشجوی پزشکی از سال 74 تا 83 ادامه یافت و در سال 83 حدود 2090 نفر در رشته پزشکی وارد دانشگاه‌ها شدند و در سال جاری نسبت به سال گذشته 6/13 درصد و نسبت به سال 83، 30 درصد افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی صورت گرفت.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم آموزش عالی و وزارت بهداشت موظفند که ظرفیت پذیرش را بر اساس نیاز تعریف کنند، ادامه داد: براین اساس رشد 5 درصدی ظرفیت از ما درخواست شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته افزایش20 درصدی در ظرفیت پذیرش رشته علوم پزشکی داشتیم، گفت: به عنوان مثال براساس تکالیف قانونی ورودی فوریتهای پزشکی تا سال گذشته 40 نفر بوده است امسال 800 نفر و در صورت راه اندازی مقطع نوبت دوم 800 نفر دیگر پذیرش می‌شوند که رشد 20 برابری داشته است.

وزیر بهداشت با اعتقاد به اینکه پزشک عمومی تربیت نمی‌شود که فقط پزشک عمومی بماند، گفت: تعدادی از پزشکان عمومی جذب رشته‌های تخصصی و بخشی در علوم پایه پس از گذراندن دوره‌های آموزشی لازم phd دریافت می‌کنند.

وی پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی در سال 83، 1100 نفر، در سال گذشته 1423 و در سال جاری 1532 نفر اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، لنکرانی با بیان اینکه برخی رشته‌های تخصصی از حالت سر به سری خارج و بیش از نیاز تربیت می‌شوند، گفت: این درحالیست که در برخی از رشته‌ها کمبود شدید است و علیرغم وجود نیاز به 100 متخصص ظرفیت پذیرش در این رشته فقط 19 نفر است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های تخصصی به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند صرف هزینه است، ادامه داد: با همکاری دانشگاه‌ها و هیات ممتحنه ظرفیت از 19 به 35 افزایش یافت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید نسبت به صدور مجوز دوره‌های تخصصی احتیاطات لازم به عمل آید، گفت: به عنوان مثال در رشته تخصصی داخلی 9 رشته فوق تخصصی وجود دارد، لذا دانشگاه برای پذیرش یک رزیدنت باید در 9 رشته تخصصی حرفی برای گفتن داشته باشد.

لنکرانی در ادامه توضیح داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در امتحان ورودی دانشگاه 20 درصد سهمیه به ایثارگران اختصاص یافته است به شرطی که 80 درصد نمره قبولی سهمیه آزاد را کسب کنند اما در برخی از سالها میزان سهمیه اختصاص یافته به 20 درصد هم نمی‌رسد.

راه اندازی دوره دستیاری پزشکی در دانشگاه آزاد در حال بررسی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران در گفتگو با مهر:

راه اندازی دوره دستیاری پزشکی در دانشگاه آزاد در حال بررسی است / رشته جدیدی به گروه پزشکی دانشگاه آزاد افزوده نشده است

راه اندازی دوره دستیاری تخصصی پزشکی از دو سال پیش در دو واحد تهران و مشهد در دست اقدام قرار گرفت و وزارت بهداشت موافقت ابتدایی خود را نیز اعلام کرده بود اما به دلیل همزمانی این بررسی ها با تغییر مدیریت در سطح وزارت بهداشت راه اندازی این دوره ها به تعویق افتاده است.

دکتر "سید حسین یحیوی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی مهر افزود: هیئت های بورد تخصصی در بازدیدهای خود در دو سال گذشته بررسی هایی را انجام دادند تا در صورت موافقت وزارت بهداشت 4 رشته اصلی اطفال، جراحی، داخلی و زنان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران و مشهد راه اندازی شود.

وی یاد آور شد: راه اندازی دوره ها به بررسی مجدد هیئت های بورد تخصصی موکول شده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 3 بیمارستان آموزشی برای رشته های پزشکی در تهران دارد که امکانات این بیمارستان ها نیز برای راه اندازی دوره های تخصصی باید بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری رشته جدیدی به گروه پزشکی دانشگاه آزاد افزوده نمی شود.

یحیوی در خصوص ایجاد دوره های منطبق با فناوری های جدید در زمینه پزشکی گفت: دوره هایی در زمینه فناوری های روز بیشتر در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد متمرکز است و واحد پزشکی دانشگاه آزاد پس از راه اندازی دوره های دستیاری برای ایجاد رشته های منطبق با فناوری روز برنامه ریزی می کند.

ایجاد دوره‌های تخصصی پزشکی برای نخستین بار در دانشگاه آزاد

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد خبر داد:
ایجاد دوره‌های تخصصی پزشکی برای نخستین بار

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد دوره‌های تخصصی پزشکی در این دانشگاه برای اولین بار در سال جاری خبر داد.

دکتر یحیوی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران اظهار کرد: در صورت تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد در دوره‌های تخصصی رشته‌های داخلی،‌ جراحی زنان و اطفال در واحدهای تهران و مشهد پذیرش دانشجو خواهد داشت.


دبیر شورای آموزش پزشکی وزارت بهداشت خبر داد:
تغییر آزمونهای شفاهی، طراحی سوالات بورد در دهه اول شهریور، برگزاری همزمان آزمون گواهینامه و دانشنامه در 9 شهریور

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت از تغییر آزمونهای شفاهی و بالینی و اجرای آزمایشی آن در گروه‌های داوطلب خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران،‌ دکتر بهرام عین الهی در حاشیه گردهمایی روسای دانشگاههای علوم پزشکی، اظهار کرد: در آزمون ارتقای امسال 1300 عضو هیات علمی شرکت داشتند که از این تعداد 100 تن عضو هیات علمی استاد تمام و 300 تن نیز عضو هیات علمی دانشیار بودند. وی گفت: حدود 36 هزار و 500 سوال برای 243 رشته محل آزمون طراحی شد.

وی با بیان اینکه دهه اول شهریور سوالات بورد تخصصی و فوق تخصصی طراحی می‌شوند، اظهار کرد: حدود دو هزار نفر در آزمون بورد امسال شرکت می‌کنند که بالاترین امتحانی است که در کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برای این آزمون حدود 600 هیات ممتحنه وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد حدود 400 هیات مربوط به بورد تخصصی و 200 هیات مربوط به بورد فوق تخصصی است که عمدتا از اساتید برجسته دانشگاه‌ها هستند که طراحی سوالات را انجام می‌دهند.

دکتر عین الهی افزود: اعضای هیات علمی نسبت به واگذاری این امتحانات به دانشگاه‌ها استقبال شدیدی داشتند بنابراین در سال آینده نقاط ضعف و قوت این طرح شناسایی و ترمیم و اصلاح می‌شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، بهبود آزمونهای شفاهی و بالینی را از تاکیدات این وزارتخانه دانست و گفت: عملکرد رزیدنت از زمان ورود به بخش تا زمان فارغ التحصیلی مرتبا مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در همه جای دنیا بیشترین تاکید بر سنجش امتحان شفاهی است، چرا که هرچه تاکید بیشتری به این بخش صورت گیرد رزیدنت به بیمار و بالین نزدیکتر می‌شود، از سوی دیگر تقویت آزمون کتبی منجر به جزوه خوانی و کتابخوانی توسط رزیدنت‌ها می‌شود.

در صورتیکه کتابخوانی باعث پیشرفت رزیدنت نمی‌شود، بلکه دیدن مریض باعث پیشرفت رزیدنت می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عین اللهی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه برای بهبود آزمونهای شفاهی، تصریح کرد: امسال این طرح یعنی استفاده از روشهای جدید در آزمونهای شفاهی ، به صورت آزمایشی در بخش‌های داوطلب اجرایی می‌شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در خاتمه اظهار کرد: آزمون گواهینامه و دانشنامه امسال برای اولین بار به صورت همزمان در روز پنجشنبه نهم شهریور ماه برگزار می‌شود و نتایج آن نیز روز شنبه یازدهم شهریور ماه اعلام می‌شود. امتحان شفاهی در اکثر گروه‌ها دوازدهم شهریور ماه برگزار و سیزدهم نیز نتایج نهایی اعلام می‌شود.

لیست کامل اسامی پذیرفته شدگان نهایی سی و سومین دوره دستیاری

http://www.cgme.hbi.ir/Exam/results/residency33/index.asp 

در داخل کادر 11111 or  99999  را تایپ کنید و جستجو بر اساس شماره داوطلبی را علامت بزنید

لیست کامل اسامی پذیرفته شدگان نهایی سی و سومین  دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی  سال تحصیلی 1386-1385

http://pezeshk.persiangig.com/document/%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d9%85%d9%8a%20%d9%be%d8%b0%d9%8a%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%87%20%d8%b4%d8%af%da%af%d8%a7%d9%86%20%d8%a2%d8%b2%d9%85%d9%88%d9%86%20%d9%be%d8%b0%d9%8a%d8%b1%d8%b4%20%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%8a%d8%a7%d8%b1.htm

 

 

با تشکر از وبلاگ  http://pezeshk.persiangig.com