خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

نحوه پذیرش دستیار پزشکی تغییر کرد/ الزام گذراندن ۹ماه پزشکی عمومی

http://s1.picofile.com/file/7499585806/besm230.jpg


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

========================


نحوه پذیرش دستیار پزشکی تغییر کرد/ الزام گذراندن ۹ماه پزشکی عمومی


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی پزشکی به تصویب رسید و بر اساس آن از آزمون سال ۹۵ تغییرات مهمی در نحوه پذیرش دستیار تخصصی رخ می دهد و سهم آزمون کتبی کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در نشست خبری درباره تغییرات مهم آموزش پزشکی با بیان این مطلب افزود: در هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی که سال ها مطرح بوده است به تصویب رسید.

وی افزود: ما معتقدیم با وجود اینکه آزمون دستیاری عادلانه است اما ۲۰۰ سئوال چهار گزینه ای نمی تواند روش مناسبی برای پذیرش نیروی تخصصی پزشکی نسیت. در حال حاضر ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ نفر در ۳۵ دانشگاه بر اساس بالاترین نمره های کسب شده در آزمون پذیرفته می شوند.

تغییرات در آزمون ۹۴ اعمال نخواهد شد

معاون آموزشی وزار بهداشت گفت: نقایص زیادی به شیوه پذیرش دستیار تخصصی وارد بود و با توجه به حساسیت های موجود این مصوبه زمان زیادی طول کشید که به تصویب برسد. اما این تغییرات در آزمون دستیاری سال ۹۴ اعمال نمی شود و آزمونی که در اردیبهشت ما ۹۴ برگزار می شود بدون تغییر است.

وی تاکید کرد: این تغییرات در راستای این رخ می دهد که در آزمون دستیاری باید غیر از تست چهارجوابی عوامل دیگری هم مد نظر قرار گیرد. افراد در رشته های مختلف شانس مساوی دارند اما هیچ تفاوتی نمی کرد که چطور پاسخ می دهند . برای همین موضوع گروه بندی در نظر گرفته شده است.

ضیایی اظهار داشت: ۵ زیر گروه جراحی های اصلی(ماژور)، جراحی های فرعی (مینور)، کودکان، داخلی و سایر دروس تعریف شده است که هر کدام ضریب های متفاوتی دارند و فرد باید نمره تراز بندی شده را هر زیر گروه را کسب کند. این نمره ۸۵ درصد نمره اصلی فرد را تشکیل می دهد. این امر کمک می کند که فرد به رشته مورد علاقه خودش نزدیک تر شود.

وی یادآور شد: متاسفانه دوره اینترنی فراموش شده است و بخش های بالینی و نمرات افراد در این دوره ها و بخش ها در آزمون دستیاری تاثیر نداشت . به همین منطور معدل پزشکی عمومی افراد هم بسیار مهم است که نمرات تراز شده افراد در آزمون تاثیر ۵ درصدی خواهد داشت. در واقع معدل پزشکی عمومی داوطلبان آزمون دستیاری به صورت تراز شده در نمره نهایی ۵ درصد تاثیر دارد.

اختصاص ۱۰ درصد نمره پیش کارورزی به نمره دستیاری

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ۱۰ درصد نمره فرد نمره پیش کارورزی داوطلب خواهد بود که این نمره نیز بر اساس فرمول های آماری در سال های مختلف تراز شده و قابل مقایسه هستند. حداکثر تعداد رشته های انتخابی هم تغییر می کند. در حال حاضر در برخی از کشورها تعداد انتخاب تنها به یک انتخاب محدود است و یا حداکثر پنج انتخاب. اما در آزمون دستیاری در کشور ما داوطلبان ۲۸ رشته را در ۳۵ دانشگاه می توانند انتخاب کنند که این امر مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

محدودیت انتخاب به ۵ رشته

وی اضافه کرد: داوطلبان فقط می خواستند قبول شوند و بعد مشکلاتی نظیر جابجایی و تغییر رشته پیدا می کردند که از نظر حرفه ای مسائل زیادی را ایجاد می کرد. برای همین موضوع این تغییرات در آزمون دستیاری از سال ۹۵ هم اعمال می شود و انتخاب رشته در سال اول اجرا به پنج رشته و از سال دوم به بعد به ۳ رشته محدود می شود اما داوطلبان در انتخاب محل محدودیتی ندارند. ضمن آنکه انتخاب رشته قبل از آزمون انجام می گیرد.

الزام گذراندن دوره پزشکی عمومی برای داوطلبان دستیاری

ضیایی خاطرنشان کرد: تغییر مهم دیگری که در آموزش پزشکی رخ داده این است که هر فردی که می خواهد در دوره دستیاری ادامه تحصیل دهد باید ۹ ماه دوره پزشکی عمومی بگذراند. فرد باید توانایی یک پزشک عمومی را به طور کامل داشته باشد. البته این تغییر در کارگروه معین به تصویب رسیده و هنوز به تصویب نهایی شورای آموزش پزشکی و تخصصی نرسیده است. در حال حاضر جزئیات اجرایی آن مورد بحث قرار دارد.

وی یادآور شد: موضوعاتی مثل مصاحبه و اخذ توصیه نامه برای پذیرش دستیاری نیز مورد بحث قرار دارد اما به توافق نهایی درباره آن نرسیدیم. ضمن اینکه مسائل اخلاق حرفه ای هم باید رعایت شود. البته دورنمایی که ما برای آزمون دستیاری در نظر گرفته ایم کاهش وزن آزمون کتبی به ۵۰ درصد است. البته ممکن است بخشی هم به دانشگاه ها واگذار شود که البته این موضوع به تصویب نرسیده است.

دستیاران تخصصی باید یکسال بعد از پایان دوره در آزمون دانشنامه شرکت کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تغییر دیگری که در حوزه دستیاری تخصصی رخ داده است، گفت: کسانی که تخصص را به پایان می رسانند به عنوان دستیاران سال آخری از اهمیت زیادی برای بخش های بالینی و دانشگاه ها برخوردارند اما در عمل به دلیل اینکه این افراد بلافاصله می خواهند در آزمون دانشنامه شرکت کنند بخش ها را ترک می کنند و وقت خود را در کتابخانه می گذرانند.

وی افزود: به همین منظور در کارگروه معین مصوب شد که دستیارانی که در شهریورماه تحصیل خود را به پایان می رسانند یا در اردیبهشت ماه سال بعد یا شهریورماه سال بعد از فارغ التحصیلی یعنی ۹ تا یک سال بعد از پایان دوره حق دارند که در آزمون دانشنامه شرکت کنند. در این مدت باید یک کارنامه ای هم ارائه دهند. این تغییر هم از سال ۹۵ اجرایی می شود.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

معاون وزیر بهداشت تشریح کرد

جزئیات و تغییرات جدید آزمون دستیاری

معاون آموزشی وزیر بهداشت جزییات تغییرات آزمون دستیاری را تشریح و تاکید کرد که این تغییرات از آزمون دستیاری سال 95 اجرایی و اعمال می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید امیر محسن ضیایی در نشستی با خبرنگاران، با بیان اینکه طرح تحول پذیرش دستیار تخصصی سال‌ها مطرح بوده است، افزود: پذیرش در آزمون دستیاری در عین حال که عادلانه است، اما همه جنبه‌های صلاحیت فرد را در برنمی‌گیرد. این آزمون سالانه با 200 سوال برگزار می‌شود و افراد می‌توانند در همه رشته‌های تخصصی و دانشگاهی شرکت کنند و پذیرش آنها براساس نمره صورت می‌گیرد. نقایص زیادی بر این نحوه پذیرش وارد بود و با توجه به حساسیت این موضوع، مدتی طول کشید تا برخی تغییرات صورت گیرد.

ترازبندی نمرات آزمون

وی در ادامه با شاره به اینکه تصویب تغییرات آزمون دستیاری در هشتادمین جلسه شورای آموزش تخصصی و اجرای این تغییرات از سال 95 به تشریح این تغییرات پرداخت و افزود: در گذشته افراد رشته‌های مختلف با ضریب ثابت شرکت می‌کردند، اما در تغییراتی که به تصویب رسیده و از سال 95 اجرا می‌شود، نمرات آزمون در پنج زیر گروه "جراحی اصلی"، "جراحی فرعی"، "کودکان"، "داخلی" و "سایر رشته‌ها" ترازبندی می‌شود و از این ترازبندی برای ایجاد نمره اصلی داوطلب استفاده می‌شود و از این طریق 85 درصد نمره داوطلب محاسبه می‌شود.

لحاظ سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: پیش از این هیچ‌گاه سوابق تحصیلی افراد در آزمون پذیرش دستیاری لحاظ نمی‌شد، اما در تغییرات اعمال شده 5 درصد نمره آنها براساس معدل دوره طب عمومی هر فرد در نظرگرفته می‌شود و از آنجایی که ممکن است ارائه نمره در هر دانشگاه به صورت‌های گوناگون باشد، اعمال سوابق با فرمول آماری ترازبندی شده که ارزش معدل‌ها استاندارد می‌شوند و نمره‌ها با یکدیگر قابل مقایسه باشند.

دکتر ضیایی افزود: تغییر دیگر این است که 10 درصد نمره از طریق پیش‌کارورزی تعیین می‌شود که در اعمال این 10 درصد هم استانداردسازی صورت می‌گیرد، زیرا پیش‌کارورزی در سال‌های مختلف متفاوت است.

تغییر در روند و تعداد انتخاب رشته‌ آزمون

وی با بیان اینکه از سال 95 امکان انتخاب رشته تنها در سه رشته وجود دارد، توضیح داد: حداکثر تعداد رشته‌های انتخابی افراد در برخی کشورها، یک و در برخی کشورهای دیگر سه رشته است، اما در کشور ما اینگونه نبود و مشکلی که پیش می‌آمد این بود که دانشجو انتخاب رشته انجام می‌داد و پس از قبولی اقدام به تغییر رشته می‌کرد. تغییری که در این روند ایجاد شد این است که در سال اول اجرای این تغییرات یعنی در آزمون دستیاری سال 95 به داوطلبان اجازه داده می‌شود که در 5 رشته و در همه دانشگاه‌ها انتخاب رشته انجام دهند اما از سال بعد یعنی از سال 96 داوطلبان تنها در سه رشته و در همه دانشگاه‌های کشور می‌توانند انتخاب رشته کنند. همچنین انتخاب رشته قبل از ارائه نمره آزمون اتفاق خواهد افتاد.

برگزاری آزمون مهارتی پس از پایان دوره کارورزی

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد تغییراتی دیگر گفت: از سال آینده پس از پایان دوره کارورزی، آزمون مهارتی برگزار می‌شود. یعنی هر فردی که بخواهد در ایران اجازه کار بگیرد و پزشک شود، باید از این آزمون عبور کند. البته افراد از یک سال قبل از پایان دوره کارورزی اجازه شرکت در آزمون را دارند. آزمون در تمام سال و در بخش‌های منتخب کشور برگزار خواهد شد.

به گفته ضیایی، تغییر ذکر شده، دوره‌های کارموزی را معنادار می‌کند از یک سو دانشجویان چون می‌دانند باید از این آزمون عبور کنند، سعی می‌کنند مهارت‌های خود را افزایش دهند و از طرف دیگر دانشگاه‌های کشور سعی می‌کنند استانداردهای خود را بالا ببرند. البته این آزمون به صورت صفر و 100 برگزار نمی‌شود، یعنی اگر دانشجویی در یک بخش آزمون قبول شده و در بخش دیگر قبول نشده می‌تواند در آزمون بعدی فقط در بخشی که قبول نشده شرکت کند.


دکتر ضیایی معاون وزیر بهداشت

وی در ادامه با بیان اینکه هر فردی که قصد دارد دستیار شود باید حداقل 9 ماه دوره پزشکی عمومی بگذراند، افزود: البته اعمال این تغییر هنوز به تصویب نرسیده است. زیرا در بخش اجرا و قوانینی که در مورد متاهلان و... وجود دارد با مشکل مواجه است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: آنچه که مدنظر است این است که سهم آزمون کتبی در پذیرش افراد 50 درصد باشد و 50 درصد دیگر براساس صلاحیت‌های اخلاقی، پزشکی، نمرات و... صورت گیرد.

ضیایی با بیان اینکه آیین‌نامه بومی‌گزینی پذیرش دانشجو در حال ابلاغ است، افزود: بر اساس این آیین‌نامه، دانشگاه‌هایی که در مناطق کمتر برخوردار هستند، باید متناسب با شرایط خود ظرفیت‌هایی را در پذیرش دانشجو ایجاد کنند. یعنی اگر دانشگاهی مازاد بر ظرفیت‌هایی که تعیین شده بتواند ظرفیت ایجاد کند و این امر به تایید معاونت آموزشی وزارت بهداشت برسد، می‌تواند دانشجو پذیرش کند.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، یکی از مشکلات در مورد کسانی که دوره تخصص را به پایان می‌رسانند این است که در سال آخر که سال اصلی محسوب می‌شود، به دلیل آنکه می‌خواهند در آزمون بورد شرکت کنند، زودتر از موعد بخش‌ها را ترک می‌کنند. البته این امر اجتناب‌ناپذیر است. زیرا این آزمون سخت بوده و فرد نیاز به مطالعه دارد. براساس تصمیمی که در این مورد گرفته شده و باید به تصویب برسد، دستیارانی که در شهریور دوره تخصص خود را تمام می‌کنند اجازه دارند از 9 ماه تا یک سال بعد در بورد تخصصی شرکت کنند تا فرصت کافی برای مطالعه داشته باشند.

معاون وزیر بهداشت در خاتمه تاکید کرد که این موضوع در کمیسیون دائمی معین مصوب شده و اگر در صحن شورای آموزش پزشکی تصویب شود، در سال 95 اجرا می‌شود.

=========================================


معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران:
تغییرات آزمون دستیاری از سال 95 به اجرا در خواهد آمد/ 50 درصد آزمون باید مرتبط با صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای باشد
دکتر ضیائی گفت: از سال آینده افراد با پایان دوره کارورزی باید قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکی، آزمون مهارتی را سپری کنند.
به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا،، دکتر سید محسن ضیائی، در نشست خبری مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول پذیرش دستیار، گفت: در حال حاضر این موضوع مطرح است که با نحوه کنونی پذیرش دستیار ممکن است برای رشته های مختلف تخصصی فرد مناسب را نتوانیم انتخاب کنیم. بوردهای تخصصی نیز به این موضوع اذعان دارند که اگرچه آزمون دستیاری عادلانه است ولی معیار مناسبی نیست برای این که مشخص کند دانشجویان برای کدام رشته تخصصی مناسب هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در عین حال تصریح کرد: در حال حاضر شرکت کنندگان در آزمون دستیاری می توانند در همه رشته های تخصصی و همه دانشگاه ها حق انتخاب داشته باشند و این وضعیت نقایص زیادی را برای این آزمون ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با این حال در مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص تحول پذیرش دستیار بنا شد، آزمون سال 94 نیز مانند سابق به اجرا در بیاید و تمام تغییرات از سال 95 اعمال خواهد شد.

دکتر ضیائی با تاکید بر این که در انتخاب دستیار، مسائلی غیر از یک آزمون 4 جوابی را باید مد نظر قرار داد، خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات نشست اخیر این بود که نمرات آزمون دستیاری در 5 زیرگروه جراحی های اصلی، فرعی، کودکان، داخلی و سایر دروس طراز بندی شود. بر این اساس 85 درصد نمره اصلی آزمون تایین می گردد که به عدالت بسیار نزدیک تر است.

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، دومین مصوبه شامل این است که هیچ گاه سوابق افراد در آزمون پذیرش دستیاری تا کنون لحاظ نمی شد. ولی با تغییرات کنونی، 5 درصد نمره آزمون بر اساس معدل دوره طب عمومی این افراد در نظر گرفته می شود.

دکتر ضیائی با اشاره به سومین مصوبه هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول پذیرش دستیاری نیز گفت: 10 درصد نمره آزمون دستیاری نیز بر اساس پیش کارورزی است.

وی با اشاره به تفاوت دیگر آزمون دستیاری سال 95 با آزمون سالهای قبل توضیح داد: در تغییرات جدید موضوع حداکثر تعداد رشته های انتخابی افراد لحاظ شده است. چون شرکت کنندگان نمی توانند در همه رشته های تخصصی استعداد داشته باشند و باید از قبل تصمیم بگیرند که می خواهند وارد کدام رشته شوند.

دکتر ضیائی با بیان این که در برخی از کشورها فقط حق انتخاب 1 تا 3 رشته وجود دارد، خاطرنشان کرد: تا به حال در کشور ما فرد هر 27 رشته تخصصی را در همه دانشگاه ها انتخاب می کرد تا بالاخره قبول شود و بعد بر اساس علاقه تغییر رشته دهد. اما در تغییرات کنونی و در سال 95، افراد اجازه دارند در همه دانشگاه ها فقط 5 رشته را انتخاب کنند و از سالهای بعد این میزان به 3 رشته کاهش می یابد. ضمن این که انتخاب رشته قبل از اعلام نتیجه آزمون باید انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین ادامه داد: یکی از تغییرات عمده دیگر این است که از سال آینده با پایان دوره کارورزی، از افراد آزمون مهارتی گرفته می شود و به این ترتیب هر کسی که دوره عمومی را به اتمام می رساند، قبل از ورود به کار و گرفتن پروانه نظام پزشکی، باید این آزمون را سپری کند.

وی با اشاره به این که آزمون مهارتی در تمام سال و در بخش های منتخب کشور برگزار می شود، بیان داشت: این آزمون باعث می شود فرد از حداقل مهارت های حرفه ای برخوردار باشد و دوره کارورزی احیا گردد. ضمن این که همه افراد باید حداقل مهارت های لازم را متناسب را برنامه های پزشکی عمومی داشته باشند.

دکتر ضیائی در ادامه با تاکید بر این که برای شرکت در آزمون دستیاری، شرکت در آزمون مهارتی و کسب نمره قبولی آن الزامی است، خاطرنشان کرد: در ضمن هر کس می خواهد در ایران دستیار شود، باید حداقل 9 ماه دوره پزشکی عمومی را گذرانده باشد.

وی با بیان این که البته این امر هنوز به تصویب شورای آموزش تخصصی پزشکی نرسیده است، گفت: با این حال یکی از تغییراتی که احتمالا به مصوبات این شورا افزوده می شود، همین قانون است، ضمن این که موضوعاتی مثل مصاحبه و اخذ توصیه نامه از بخش های خدمت، بخصوص در مورد اخلاق حرفه ای و پزشکی برای تصویب در این شورا مورد بحث است.

دکتر ضیائی بیان داشت: دورنمای طرح تحول پذیرش دستیار این است که آزمون کتبی باید از نظر تاثیر به 50 درصد برسد و 50 درصد مابقی به صلاحیت های اخلاقی و حرفه ای فرد بازگردد.