خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

جزئیات و آخرین تغییرات آزمون دستیاری اعلام شد

معاون دبیرخانه شورای آموزش پزشکی خبر داد:
امکان شرکت در آزمون قبل از اتمام دوره پزشکی عمومی و عدم محدودیت سنی
1384/10/23            11:32:42    
معاون دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزئیات سی و سومین دوره آزمون پذیرش دستیار را اعلام کرد.
دکتر علیرضا رحیم نیا در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به زمان برگزاری و توزیع کارت این آزمون، اظهار کرد: آزمون کتبی پذیرش دستیار وزارت بهداشت امسال صبح روز پنج شنبه یازدهم اسفند ماه بطورهمزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار و کارت ورود به جلسه آن نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نهم و دهم اسفند ماه در محل دانشگاه انتخابی داوطلبان توزیع می‌شود.
مجازین شرکت درآزمون پذیرش دستیار
وی درباره مجازین شرکت در این آزمون، تصریح کرد: فارغ التحصیلان سالهای قبل و کسانی که خدمت قانونی و نظام وظیفه را گذرانده باشند بدون هیچ محدودیتی می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. در مورد فارغ التحصیلان امسال تنها کسانی که یک درصد اول، دوم و سوم هر دانشگاه باشند می‌توانند بدون محدودیت طرح و خدمت نظام وظیفه برای یک‌بار در این آزمون شرکت کنند که در صورت قبولی، خدمت طرح ونظام وظیفه آنها توسط دبیرخانه پیگیری می‌شود.
وی افزود: یک درصد اول هر دانشگاه می‌توانند بدون محدودیت همه رشته‌ها را انتخاب کنند ولی یک درصد دوم و سوم برای انتخاب رشته‌های ارتوپدی، اورولوژی، رادیولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، پوست وپزشکی هسته‌ای با محدودیت روبرو هستند.
زمان ثبت‌نام آزمون پذیرش دستیاری
دکتر رحیم نیا با بیان اینکه ثبت‌نام این دوره از آزمون از دهم تا 28 دی ماه انجام می‌شود، گفت: براساس مصوبات اخیر، آزمون در دانشگاه‌هایی که حداقل 150 نفر شرکت کننده داشته باشند ولی دستیار تربیت نکنند نیز برگزار می‌شود، با این حال این طرح احتمالا از سال آینده برگزار می‌شود.
امکان شرکت در آزمون قبل از اتمام دوره پزشکی عمومی
وی با اشاره به تغییرات آزمون پذیرش دستیار امسال نسبت به سالهای گذشته، خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین مصوبات، ‌دانشجویان استعدادهای درخشان در هر سه سطح می‌توانند قبل از اتمام دوره پزشکی عمومی، بدون محدودیت برای یکبار در آزمون پذیرش دستیار شرکت کنند، البته دانشجویان استعداد درخشان سطح اول از گذراندن طرح خدمت دوره پزشکی نیز معاف می‌شوند.
وی افزود: همچنین فارغ التحصیلان رشته پزشکی مشمول گذراندن طرح، ‌در صورتی که حداکثر سه ماه پس از اتمام تحصیلات، طرح را با ضریب محرومیت چهار پنجم و محرومتر شروع کرده باشند می‌توانند در آزمون پذیرش دستیار همان سال شرکت کنند که در صورت قبولی، مشروط بر اینکه دوره طرح خود را قطع نکرده باشند، از خدمت طرح معاف و وارد دوره تخصصی می‌شوند.
افزایش ظرفیت پذیرش دستیار
وی با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت افزایش ظرفیت پذیرش دستیاراست،‌ گفت: ظرفیت نهایی پذیرش در دفترچه راهنمای شماره دو که شامل کد رشته محل‌های آزمون می‌باشد، اعلام می‌شود و این دفترچه پس از برگزاری امتحان کتبی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
دکتر رحیم نیا با بیان اینکه سهمیه‌ها در این آزمون تغییر نکرده است، در خصوص مدارک مورد نیاز ثبت‌نام، تصریح کرد: چهار قطعه عکس، اصل فیش بانکی به مبلغ 110 هزار ریال،‌ فرم تکمیل شده ثبت‌نام، تصویر صفحه اول شناسنامه،‌ تصویر پروانه دائم پزشکی و تصویر کارت پایان نامه خدمت یا مدرک معافیت، برخی از مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در این آزمون است.
در این دوره آزمون محدودیت سنی وجود ندارد
وی با بیان اینکه تا تعیین حداکثر سن مجاز ورود به دوره‌های دستیاری از طرف مراجع ذیصلاح، در این دوره محدودیت سنی وجود ندارد گفت: در این دوره تنها کسانی واجد شرایط انتخاب 100 رشته محل و پذیرش هستند که حداقل نمره 150 از 600 را کسب کرده باشند. وی افزود: پس از اعلام نتایج آزمون، پذیرفته شدگان اصلی و جایگزین‌ها در صورت انصراف در هر زمان یا عدم ثبت‌نام در موعد مقرر یا عدم شروع دوره، برای یکسال از پذیرش در دوره‌های دستیاری رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی محروم می‌شوند. همچنین در صورت عدم تمایل داوطلبان برای شرکت در فرایند جایگزین باید حداکثر تا پایان مرداد ماه 85 انصراف کتبی خود را به دبیرخانه اعلام کنند، و گرنه در صورت اعلام اسامی آنان در لیست جایگزینی، مشمول یکسال محرومیت از شرکت در آزمون می‌شوند.
نحوه پذیرش دستیار
وی در رابطه با نحوه پذیرش دستیار در این آزمون، خاطر نشان کرد: پذیرش دستیار در این آزمون با رعایت سهمیه‌های مربوط و مقررات پذیرش در هر سهمیه و با اولویت نمره آزمون پذیرش دستیار،‌ اولویت انتخاب رشته محل انجام می‌شود و در مورد داوطلبانی که نمرات آزمون دستیاری و اولویت انتخاب رشته محل، آنها یکسان است،‌ ابتدا نمره آزمون جامع پیش کارورزی و سپس معدل کل دوره پزشکی بدون احتساب معدل دوره کارورزی ملاک عمل خواهد بود. به گفته وی، تعداد سوالات این آزمون 200 سوال تستی چهارگزینه‌ایست و به هر سوال با پاسخ صحیح سه نمره مثبت و هر سوال با پاسخ اشتباه یک نمره منفی تعلق می‌گیرد. دکتر رحیم نیا در خاتمه در رابطه با ثبت‌نام و زمان شروع این دوره، گفت: پذیرفته شدگان اصلی باید برای ثبت نام از اول تا 15 شهریور ماه 85 به دانشگاه محل پذیرش مراجعه و از اول مهر ماه نیز دوره دستیاری خود را آغاز کنند.

وزیر : نتایج نهایی افزایش ظرفیت دستیاری اردیبهشت ‪۸۵‬اعلام میشود

تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۴/۱۰/۱۹‬

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی،گفت :نتیجه نهایی افزایش ظرفیتهای دستیاری، دراردیبهشت ماه سال ‪ - ۸۵‬زمان انتخاب رشته‌ها- اعلام می‌شود.

دکتر "کامران باقری لنکرانی " روز دوشنبه در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم پزشکی ارتش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نتیجه اولیه افزایش ظرفیت دستیاری نیز در اسفندماه امسال اعلام می‌شود.

لنکرانی، در خصوص افزایش ظرفیت دستیاری ،گفت: در این زمینه اگر بدون دقت و بی‌برنامه حرکت کنیم تجربه پزشک عمومی تکرار می‌شود و این بار ممکن است با متخصصان بیکار، مواجه شویم.

وی، با بیان اینکه وزارت بهداشت درصدد است تا آندسته از رشته‌هایی که کشور با کمبود مواجه است را گسترش دهد، اظهارداشت: هم‌اکنون هیات‌های ممتحنه دانشنامه تخصصی رشته‌های مورد نظر از دانشگاه‌هایی که توان آموزشی رشته‌های مورد نظر را دارند بازدید بعمل آورده و بعضی از این دانشگاه‌ها را مورد تایید قرار داده‌اند.

لنکرانی، اظهار امیدواری کرد که در امتحان پذیرش دستیار، ظرفیت ها، با توجه به اقدامات یادشده، ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬درصد افزایش یابد.

وی درباره "مخالفت برخی از کارشناسان در خصوص پایین آمدن سطح کیفی رشته‌های مورد نظر در دانشگاه‌ها در صورت افزایش ظرفیت" گفت: آن کسانی که نگران هستند دقیقا متوجه نشده‌اند که ما دقیقا چکار می‌کنیم.

لنکرانی درادامه گفت: ما دقیقا نگرانی آنها را لحاظ کرده‌ایم به همین خاطر با دقت و وسواس بیشتری پیگیری می‌کنیم و نظر اساتید این رشته‌ها را نیز درنظر می‌گیریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز (دوشنبه) از دانشگاه علوم پزشکی ارتش دیدن کرد.

توضیحات روابط عمومی دادسرای تهران در مورد پرونده آزمون دستیاری

توضیحات مهم روابط عمومی دادسرای تهران در مورد پرونده آزمون دستیاری

خبرگزاری فارس: مدیر روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در توضیحاتی به ابهامات پرونده رسیدگی به آزمون پزشکی دستیاری سال 82 پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس متن کامل توضیحات پورحسینی در خصوص ابهامات مطرح شده در رسیدگی به پرونده آزمون پزشکی دستیاری سال 82 به شرح زیر است:

به موجب "قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمونهای سراسری" مصوب مجلس محترم شورای اسلامی (دوره هفتم ) که به تأیید شورای محترم نگهبان نیز رسیده است هرگونه خرید و فروش سؤالات آزمون یا پاسخهای آن یا افشای سؤالات آزمون یا معاونت در این امر و حدود یازده مورد تخلفاتی که ممکن است داوطلب یا سایر افراد در جریان برگزاری آزمون سراسری مرتکب شوند رسیدگی به آن مطابق ماده 3 این قانون برعهده هیأت های بدوی رسیدگی به تخلفات در آزمونها واگذار گردیده که شامل پنج مقام مصرح در این قانون است که به انتخاب بالاترین مقام اجرایی مربوطه منصوب می شوند و آراء صادره توسط این هیأت قابل تجدیدنظر خواهی در هیأت تجدیدنظر مذکور در ماده 4 این قانون است که متشکل از 1- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان رئیس هئیت 2- یکی از معاونین یا مدیران کل وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با معرفی وزیر 3- یکی از معاونین یا مدیران کل وزارت آموزش و پرورش با معرفی وزیر 4- یکی از معاونین یا مدیران کل دانشگاه آزاد اسلامی با معرفی رئیس دانشگاه 5- یک نفر حقوقدان با معرفی قوه قضائیه می باشد. لذا رسیدگی به موضوع تقلب، خرید و فروش احتمالی سؤالات آزمون و افشای آن یا معاونت در افشاء یا سایر مصادیقی که امکان اطلاق تقلب داشته باشد و در قانون بدان اشاره شده است برعهده هئیت های موضوع این قانون بوده و مقاماتی که قانونگذار در این قانون بدانها اشاره نموده می بایست به وظیفه قانونی خود عمل نمایند.

2-به موجب ماده 6 این قانون به هیئت های رسیدگی مذکور ، صلاحیت صدور حکم به مجازات درباره متخلفان تفویض گردیده و این هیئت ها می توانند قبولی داوطلب را ابطال و او را از یک تا ده سال درخصوص شرکت در آزمون محروم نمایند یا به سایر مجازاتهایی که در این قانون احصاء شده حکم نمایند.

3-دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس از وصول شکایاتی پیرامون آزمون دستیاری سال 1382 با اهتمام کامل نسبت به مواردی که ادعای افشای سؤالات از مخزن مطرح گردید رسیدگی و دونفر از مظنونین موضوع را تحت تعقیب قانونی قرار داد و پس از تکمیل تحقیقات درخصوص نامبردگان قرار مجرمیت صادر و پرونده را با صدور کیفرخواست به دادگاه تحویل نمود. نماینده دادسرا در جلسات علنی دادگاه شرکت کرده و تقاضای اشد مجازات برای متهمین بعمل آورد. متعاقباً شعبه 1083 دادگاه عمومی جزایی دونفر از متهمین اصلی را به انفصال ابد از خدمات دولتی و تا سه سال حبس و جزای نقدی به شرح دادنامه شماره 157 مورخ 11/8/84 محکوم نمود. با توجه به اختلاف نظری که در این رابطه وجود دارد برخی از محاکم تجدیدنظر سابقاً اظهار نظر نموده اند که در قانون مجازات اسلامی و سایر مقررات جزایی قبل از سال 1384 در خصوص تخلف در آزمون صراحتی بر جرم بودن آن وجود ندارد و به لحاظ اصل قانونی بودن جرم و مجازاتها این قبیل افراد را نمی توان تحت عناوین مجرمانه تعقیب کرد. قابل ذکر است به موجب آئین نامه قبل از قانون مصوب سال 1384 نیز این گونه امور در قانون تخلف محسوب گردیده که دانشگاهها و مراجع برگزارکننده آزمون می‌توانستند از طریق کمیته انضباطی و سایر مراجع پیش بینی شده با این قبیل افراد برخورد و مجازاتهای انضباطی پیش بینی شده را اعمال نمایند.

4-درخصوص تخلفات مربوط به آزمون دستیاری سال 1382 (دوره سی و یکم) صرف نظر از اطلاعاتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرق مختلف از جمله کمیسیون محترم اصل 90 مجلس شورای اسلامی و معاونت اطلاعات ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر مراجع کسب نموده و به موجب مقررات این قانون مکلف به طرح در هئیت موضوع ماده 3 قانون رسیدگی به تخلفات در جرایم آزمون های سراسری واعلام نتیجه می باشد. بازپرس شعبه دوم دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه 7 پس از انجام تحقیقات مقدماتی طی نامه شماره 83/7486/ط/د در تاریخ 30/9/84 با ارسال 1361 برگ در 41 فقره پرونده مربوط به اطلاعاتی که پیرامون تخلفات مذکور در ماده 5 این قانون جمع آوری شده از وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی درخواست طرح موضوع در هیأت های رسیدگی به تخلفات موضوع این قانون و اعلام نتیجه را نموده است. بنابراین هیئت های مذکور در این قانون که به شرح بند یکم توسط عالی ترین مقام اجرایی انتخاب می شوند وظیفه رسیدگی و اعلام نتیجه درخصوص تخلفات مذکور در آزمون دستیاری سال 1382 را برعهده داشته و می بایست در این رابطه اظهار نظر نموده و رأی نهایی را صادر نمایند.

5-درخصوص تعلیق یکی از بازپرسان دادسرای تهران که سابقاً ، مسئولیت انجام تحقیقات مقدماتی تعدادی از پرونده های مذکور را برعهده داشته و برخی از مطبوعات، چنین امری را غیرمنتظره تعبیر نموده و در این خصوص برخی تعبیرهای ناشایست بکار برده اند شایان ذکر است تعلیق ایشان بنابه درخواست دادستان محترم انتظامی قضات در پی اعلام شکایتهای مختلف از سوی شکات خصوصی و بررسی پرونده های مورد شکایت که بعضاً ارتباطی با موضوع آزمون نیز ندارد، به عمل آمده و دادگاه عالی انتظامی قضات نیز پس از ذکر 44 مورد از تخلفات ایشان که تنها تعدادی از آنها مربوط به آزمون دستیاری است مبادرت به صدور رأی نموده که بازپرس مذکور می بایست از مجموع اتهامات وارده دفاع نموده و رسیدگی قضایی پیرامون آن مبذول گردد.لذا ابهام آفرینی در فرآیند دادرسی مذکور از سوی افرادی که اطلاع کافی از ماهیت پرونده های مورد شکایت ندارند مغایر با موازین قانونی و اخلاق حسنه می باشد. زیرا پاسخگویی به اینگونه ابهام آفرینی ها مستلزم ذکر کلیه موارد اتهامی است که قبل از رسیدگی و صدور حکم قطعی جایز نیست.

6-دادسرای عمومی و انقلاب تهران افتخار دارد که با اهتمام سه شعبه بازپرسی در طول دو سال گذشته با قاطعیت نسبت به پرونده‌هایی که از سوی مراجع انتظامی و اطلاعاتی ارسال گردیده رسیدگی لازم را به عمل آورده به گونه ای که در نتیجه این تلاش جمعی سال گذشته با کمترین اعلام تخلف شاهد برگزاری آزمون سراسری دانشگاهها بودیم لازم به ذکر است افرادی که با انگیزه هجمه به قوه قضائیه این امور را سوژه تبلیغی خود کرده‌اند بدانند اقدامات آنها جز تشویش اذهان عمومی و مایوس کردن جوانان جویای علم نتیجه ای در پی‌نداشته و چنانچه مراجع صلاحیت دار ابهام یا ایرادی درخصوص هریک از این امور دارند مراتب را کتباً از دادسرای عمومی و انقلاب تهران استعلام نمایند. بدیهی است این دادسرا با استقبال از مراجعی که با حسن نیت به دنبال تنویر افکار و رفع ابهام هستند در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ استعلامات را بصورت مستدل و مستند ارسال خواهد نمود.

مجوز نظام پزشکی پزشکان متخلف در آزمون دستیاری باطل می شود

مجوز نظام پزشکی پزشکان متخلف در آزمون دستیاری باطل می شود ۱۳۸۴/۱۰/۰۲

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از اعلام آمادگی این دبیرخانه برای پیشگیری، پوشش و حفاظت از آزمون دستیاری سال جاری خبر داد.

دکتر "بهرام عین اللهی" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی "مهر" افزود: دبیرخانه در برگزاری آزمون سال جاری از توان نیروهای با تجربه در رابطه با جلوگیری از تخلفات استفاده کرده است.

وی افزود: پیشگیری همیشه بهترین راه حل است اما با این وجود ما در برابر هر گونه تخلف احتمالی می ایستیم.

"عین اللهی" خاطرنشان کرد : ما معتقدیم قوانین باید طوری تدوین شود که هیچ فردی نتواند دست به تخلف بزند و اگر هم فردی تخلف کرد مجوز نظام پزشکی اش را باطل می کنیم.

وی تصریح کرد: پزشک متخلف در هر سال تحصیلی که باشد با او برخورد شده و اخراج می شود.

دبیر شورای آموزشی پزشکی و تخصصی ضمن اعلام آمادگی همکاری با دستگاه قضایی در خصوص مبارزه با تخلفات احتمالی گفت: افراد متخلف به دستگاه های قضایی کشور معرفی می شوند