دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص همکاری هیات امنای دانشگاه های علوم پزشکی برای افزایش حقوق دستیاران افزود: نمی توان حق جذب را در دانشگاه ها عملیاتی کنند و هزینه سرباری را برای کل دانشگاه ها ایجاد کنند اما به حقوق بقیه گروه های حاضر در بهداشت و درمان از جمله دستیاران پزشکی بی تفاوت باشند.
وی افزود: هیات امنای دانشگاهها حتما به این موضوع توجه می کنند و ما هم کمک شان خواهیم کرد.
همچنین در این زمینه دکتر بهرام عین اللهی معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: به دستور وزیر بهداشت تامین اعتبار مربوطه افزایش کمک هزینه تحصیلی دستیاران تخصصی و فوق تخصصی به کلیه دانشگاههای علوم پزشکی عملیاتی شد.
وی افزود: یکی از مصوبات هفتاد و ششمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که 26 اسفندماه سال 91 برگزار شده بود موضوع افزایش کمک هزینه تحصیلی دستیاران شاغل به تحصیل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی به میزان 50 درصد ارقام موجود بود که متاسفانه اجرای آن تاکنون به تعویق افتاده بود.
--------------------------------
معاون آموزشی وزارت بهداشت در گفتوگوی تفصیلی با فارس:
۴۰درصد اعتبارات آموزش پزشکی کم شد/ضعف نظارت عامل تخلفات در بیمارستانها
معاون آموزشی وزارت بهداشت کمبود اعتبار و تعداد هیئت علمی کم را مهمترین چالش آموزش پزشکی کشور می داند و از نیاز سیستم آموزش پزشکی کشور به استادان متدین و با سواد میگوید.
خبرگزاری فارس: ۴۰درصد اعتبارات آموزش پزشکی کم شد/ضعف نظارت عامل تخلفات در بیمارستانها
بهرام عیناللهی در گفتوگوی تفصیلی با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، از چالش مدیریتی حوزه آموزش پزشکی در وزارت بهداشت می گوید و اینکه چگونه ضعف نظارت و اعتبارت ناکافی به بیمارستانهای آموزشی ما آسیب زده است.
وی که حدود 20 سال است در حوزه های مختلف آموزش پزشکی فعالیت کرده،از کمبود اعضای هیئت علمی گلهمند است و وجود امکانات رفاهی و تفریحی را برای اساتیدی با سطح سواد کم،ظلم به اساتید متدین و باسواد نظام آموزشی میداند.
بهرام عین اللهی که از دوره وزارت کامران باقری لنکرانی و بعد از ماجرای تخلفات آزمون دستیاری مسئولیت دبیری شورای آموزش پزشکی تخصصی و بعد معاونت آموزشی این وزارتخانه را برعهده گرفت در زمان وزارت کوتاهمدت طریقت منفرد مجدد معاون آموزشی این وزارتخانه شد.
کمبود 40 درصدی اعتبارات آموزشی وزارت بهداشت
وی مهمترین چالش در حوزه آموزش را که با آن روبهرو بوده است کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: در بودجه آموزشی با 40 درصد کاهش اعتبارات مواجه شدهایم که این کمبود در تخصیصها بیشتر هم شده است.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم خدمات درمانی مناسبی را ارائه دهیم یک هزینه دارد اما همین خدمت در مراکز آموزشی به دلیل اینکه دستیار باید آموزش ببیند و میزان مواد مصرفی و مدت عمل جراحی افزایش مییابد هزینهها بیشتر میشود.
کمبود اعتبارات بزرگترین چالش آموزش پزشکی
عیناللهی گفت: به سرعت تکنولوژی در حال پیشرفت است و نیاز ما به این اعتبارات هر روز بیشتر میشود بنابراین بزرگترین چالش کمبود اعتبارات است که از گذشته تاکنون بوده است.
توقف کتابخانه الکترونیک به دلیل نبود پول کافی
وی یکی دیگر از مشکلات حوزه آموزش پزشکی را عدم تکمیل کتابخانه الکترونیک و دسترسی به کتابهای آنلاین میداند و میگوید در سال 86 یک بسته آموزش الکترونیک را آماده کردیم که این کتابخانه الکترونیک دسترسی را برای اساتید در هر جایی از کشور فراهم میکرد.
عین اللهی گفت: اساتید در زمان راهاندازی این کتابخانه خیلی عادت نداشتند که از آن استفاده کنند اما اکنون که نهادینه شده به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است و اعتبارات آن بستگی به میزان درخواست ما دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: هر چقدر کتاب بیشتری بخواهیم به اعتبارات بیشتری نیاز است، این کتابخانه الکترونیک باعث شده بود تا اساتید هر کتابی را که میخواستند مطالعه کنند و به آن دسترسی داشتند بنابراین یکی از اولویتهای اصلی دولت یازدهم در بحث آموزش باید کمک به این کتابخانه باشد.
عیناللهی افزود: زمانی که میگوییم به علم و دانش اهمیت میدهیم قبل از آن، باید بتوانیم آن را اجرایی کنیم و از روشهای اجرایی آن این است که اعتبارات را تخصیص دهیم و برای اینکه علم را پیش ببریم اولین قدم راهاندازی کتابخانه است.
نیاز سیستم آموزشی به اساتید متدین و باسواد
وی مهمترین بخش در حوزه آموزش پزشکی را اعضای هیئت علمی عنوان کرد و گفت: هیئت علمی موتور محرکه آموزش است و امروزه باید از نظر جذب به آنها توجه خاصی شود.
عیناللهی گفت: ما نیاز داریم تا اساتید متدین و باسواد را به خدمت بگیریم و باید اساتید هر دو رکن را داشته باشند اگر باسواد باشند اما متدین نباشند با آرمانهای انقلاب ما همخوانی ندارند.
کمبود اعضای هیئت علمی و فاصله با استاندارد جهانی
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در تمام زمینهها به این اعضا احتیاج داریم اما با کمبود آنها مواجهیم و برای رفع این کمبودها احتیاج به ردیف داریم در وزارت بهداشت 13 هزار عضو هیئت علمی وجود دارد که در مقابل 150 هزار دانشجو را آموزش میدهند بنابراین هنوز به نسبت استاندارد جهانی دست نیافتهایم.
به گزارش خبرنگار فارس به ازای هر 2 تا 3 دانشجوی دکتری باید یک استاد، به ازای هر 6 دانشجوی کارشناسی ارشد یک استاد، به ازای هر 15 دانشجوی کارشناسی یک استاد و به ازای هر 2 دانشجوی فوقتخصص باید یک استاد وجود داشته باشد.
عین اللهی ادامه داد: مجوز استخدام 4 هزار عضو هیئت علمی را داشتهایم که مراحل اجرایی را میگذراند و باید این مجوزها داده شود تا اساتیدی که هم اکنون از دانشگاهها فارغالتحصیل شدهاند را بتوانیم جذب و پایش کنیم.
عیناللهی گفت: یکی از اشکالات موجود این است که هر کس وارد جایی میشود فکر میکند تا پایان عمر باید در آن جا بماند اما در کشورهای پیشرفته اعضای هیئت علمی با توجه به عملکردشان پایش میشوند.
وی تصریح کرد: در رابطه با هیئت علمی هیچگونه امتیازی در شرایط فعلی وجود ندارد در کشورهای دیگر کارتهای مخصوص این اعضا با نام teacher صادر میشود که امتیازات تفریحی و رفاهی در آن درج شده است.
امکانات رفاهی عالی برای اساتیدی با سطع سواد پایین
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اما در کشور ما میبینیم در جاهایی که امکانات بسیاری عالی وجود دارد افرادی از آن بهرهمند که درجه سوادشان بالا نیست و از انواع و اقسام امکانات رفاهی و تفریحی استفاده میکنند این افراد پولدار هستند اما دانشگاهها پول آنها را ندارند.
عیناللهی با تأکید بر ساماندهی اعضای هیئت علمی گفت: وقتی که ما میگوییم برای این افراد ارزش قائلیم باید در دانشگاههای علوم پزشکی امکانات لازم را فراهم کنیم و به آنها توجه خاص شود در حالی که این گونه نیست.
ضعف نظارت باعث تخلف در بیمارستانها شده است
وی در مورد عدم نظارت بر عملکرد استادان در بیمارستانهای آموزشی و جابجایی کشیکهای شبانه گفت: قطعاً ضعف مدیریت وجود دارد و باید علمی شود یک مدیر باید برنامهریزی کند و پس از اجرا بر آن نظارت کند، عمده این فعالیتها در سطح دانشگاههای علوم پزشکی توسط معاونت های مختلف انجام میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر هر گونه ضعفی در هر بیمارستانی اتفاق میافتد به دلیل ضعف قانون نیست ما از نظر قوانین مشکلی نداریم کشیکهای افراد مشخص است، دانشجو و انترن مشخص است اما اتفاقاتی که رخ میدهد مانند این است که در خیابانی تابلو زدهاند عبور ممنوع، اما میبینیم که برخی رانندگان آن را رعایت نمیکنند.
عیناللهی گفت: این اشکال در قانون نیست جریمه هم زمانی اتفاق میافتد که ناظر وجود دارد اگر دوربین نظارتی و افسر نباشد این اتفاقات میافتد. بنابراین تخلفات در سطح دانشگاههای علوم پزشکی شایع نیست و قاعده فعالیت آنها نیز محسوب نمیشود. اگر این اتفاقات بیفتد و ناظر درست نظارت کند و همچنین گزارش بدهد قطعاً به اقدام مناسب منجر خواهد شد و نظارتی که بر آموزش وجود دارد احتیاج به بازنگری دارد.
راهاندازی رشتههای جدید علوم پزشکی
وی در مورد ایجاد رشتهها و ظرفیتهای جدید گفت: در معاونت آموزشی شورای عالی برنامهریزی وجود دارد که در این شورا، شورای معین پیشنهادات را از گروههای مختلف آموزشی میگیرد و بررسی میکند در این شورا رأیگیری میشود و رشته جدید به شورای عالی برنامهریزی میآید.
عیناللهی گفت: ریاست این شورا بر عهده وزیر بهداشت است و او نظر میدهد که رشتهای جدید ایجاد شود یا خیر.راهاندازی رشتههای جدید هم اکنون در حال انجام است اما جزئیات آن فعلاً مشخص نیست.
وی گفت: اکنون به جرئت میتوان گفت در تمام سطوح، رشتههایی که مورد نیاز است را ایجاد کردهایم و ایجاد رشتههای جدید به دلیل کار تخصصی به پینشهاد گروههای آموزشی برمیگردد.
شتاب سریع در منحنی گسترش رشتهها
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در مقطع فوق تخصصی در ابتدای انقلاب فقط یک رشته وجود داشت اما اکنون به 26 رشته افزایش یافته و در برخی رشتهها که فوق تخصصی در آن نمیگنجد و به عنوان فلوشیب مطرح است، 56 رشته موجود است، 27 رشته تخصصی داریم و 60 رشته دکتری در کشور راهاندازی شده که همه این رشتهها بیانگر شتاب سریع منحنی گسترش رشتههاست.
عیناللهی در مورد ایجاد دورههای تکمیلی برای برخی گروهها گفت: آموزشهای کلاسیک به اعطای مدرک منجر میشود اما دورههای تکمیلی آموزش حین خدمت وجود دارد که غیرکلاسیک بوده و مدرکی داده نمیشود و هر کسی موظف است علم خود را به روز کند و این دورهها را ببیند.
آخرین وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد تغییر ساختار دانشگاهها و وضعیت دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: آخرین تصمیمی که در مورد دانشگاه علوم پزشکی ایران گرفته شد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که اختیار را به وزارت بهداشت داد.
وی افزود: بر اساس این اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه تهران جدا شد و تاکنون مصوبه جدید دیگری صادر نشده است.
عیناللهی گفت: باید پرسید آیا میتوان روی مصوبه شورای عالی انقلاب تصمیم جدیدی گرفت چرا که این شورا بالاترین مرجع در سطح آموزشی کشور است.بنابراین اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم جدیدی بگیرد دیگر در سطح ما نیست و نمیتوانیم آن را تغییری بدهیم.
تصمیم برای معاون آموزشی وزارت هاشمی
وی در مورد اینکه آیا در دولت جدید به عنوان معاون آموزشی باقی خواهد ماند گفت: اگر سوابق بنده را ببینید سرباز انقلاب بودهام در جبهه و جنگ خدمتگزار بودهام و در مراحل اجرایی آموزشی 20 سال است که در حوزههای مختلف فعالیت میکنم و ریاست انجمن آموزش علوم پزشکی کشور بر عهده بنده است بنابراین در بحث آموزش همیشه سرباز نظام خواهم بود.
وی ادامه داد: اینکه در این دوره هم معاون آموزشی باشم بستگی به نظر وزیر بهداشت دارد که هنوز به مرحله تصمیمگیری نرسیده است اما برای من افتخار است که در این حوزه بتوانم خدمت کنم و اینکه در کجا باشم اهمیتی ندارد.
=========================
ضرورت افزایش حقوق دانشجویان دستیاری
وزیر بهداشت با بیان اینکه برای ارتقای حقوق دستیاران خبرهای خوبی در آینده داریم، گفت: اگرچه این حقوق مکفی نیست، ولی امیدواریم گشایشی در کار دستیاران ایجاد کند.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدحسن قاضیزاده هاشمی در دیدار با اعضای بورد تخصصی، ضمن اعلام این خبر گفت: صحبتها در خصوص ضرورت افزایش حقوق دستیاران و همچنین توجه به رشته های مادر پزشکی همچون رشته های داخلی، اطفال و جراحی کاملاً بجا و متین است، اظهار کرد: بازگشت به حکیم بودن در طبابت آرزوی هر پزشکی است، پزشک صرفاً باید به درد مردم توجه کند.
وی در خصوص عدم اقبال پزشکان به برخی رشتههای مادر تخصصی و گرایش آنان به رشتههایی نظیر چشم پزشکی، پوست و رادیولوژی، تصریح کرد: راه حل واقعی شدن تعرفهها در همه این رشتهها و عمق بخشیدن به بیمههاست که خوشبختانه در این زمینهها تاکنون اقدامات خوبی در وزارت بهداشت انجام شده و باید ادامه یابد.
قاضی زاده هاشمی افزود: در حال حاضر شرایط کشور خوب نبوده و در گذار سختی قرار داریم که امیدواریم به لطف خدا و صبوری مردم ازاین گذار تاریخی عبور کنیم، چرا که سامان دادن به کارهایی نظیر تعرفهها، نیاز به منابع دارد که امیدواریم در سال 93 گشایشی در این خصوص انجام شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه تصمیم سازی درمورد پزشکان باید از داخل صنف آنان به بیرون برسد، گفت: متاسفانه حلقههای موجود بین اصناف و وزارت بهداشت در گذشته آنچنان که باید وصل نبوده یا ضعیف بوده است که باید تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر آلودگیهایی هم در این صنف وجود دارد، باید از همین طریق اصلاح شود.
به گزارش ایسنا، دراین دیدار ابوالقاسمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس بورد هماتولوژی خواستار توجه به رشتههای مادر پزشکی همچون اطفال، جراحی و داخلی و همچنین دکتر محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران خواستار افزایش حقوق دستیاران شدند.
استرس شغلی، درآمد نامناسب و کشیکهای سنگین مهمترین دغدغه دستیاران پزشکان
دوره دستیاری در علوم پزشکی دورهای عملی و تکمیلی در تحصیلات آموزش عالی است که در بسیاری از کشورها پس از اخذ دکترای حرفهای توسط پزشکان گذرانده میشود و دانش آموختگان این دوره به عنوان متخصص، با درجه تخصص رشته گذرانده شده وارد بازار کار میشوند. این پزشکان پس از پایان این دوره قادر خواهند بود در دوره فوق تخصص به تحصیل ادامه دهند.
به گزارش خبرنگار سرویس«دانشگاهی» ایسنا، واقعیت آن است که این دوره 4 ساله حجم و فشار کار و همچنین کشیکهای سنگینی نیز به همراه دارد و تنها یک فرد علاقمند به تحصیل میتواند تمام این سختیها را تحمل کند. مطالعات نشان داده است استرس و کشیکهای سنگین در طول دوران رزیدنتی بر تعداد خطاهای پزشکی رزیدنتها اثر قابل توجهی میگذارد. چنانچه مسوولان بخشها برای رزیدنتها مشخص کنند که انجام چه کاری برای آنها اجباری و چه کاری، اختیاری است، از استرس این افراد به شدت کاسته خواهد شد.
خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، نظرات چندتن از دانشجویان رزیدنت دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه مشکلات و فشار کاری موجود در این دوره را جویا شد.
دکتر علی سارمی - دستیار سال سوم چشم با بیان اینکه انگیزه چندانی برای درس خواندن و تلاش بیشتر در کسب تجربه ندارم ، افزود: تعداد دستیارانی که صرفا بخاطر علاقه درس می خوانند و به تجربه اندوزی مشغول هستند کم نیست، اما مسئله ای که باعث بیانگیزگی من شده و ابهام در آینده شغلی من است.
وی در خصوص مشکلات کاری رزیدنتها گفت: رزیدنت ها بخاطر چهارچوب های قانونی که وجود دارد، باید دستورالعمل ها را رعایت کنند بدون اینکه هیچ توجهی به اتلاف انرژی و بازده کار دستیاران شود.
این دستیار سال سوم چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از لحاظ قانونی رزیدنت ها مجاز نیستند در محیط بیرون کار کنند ولی با این وجود مشکلات مالی آنها آنقدر زیاد است که بعید نیست 90درصد آنها با غیب در کلاس ها و کشیک های شبانه خود، در بیرون از محیط های آموزشی به کار مشغول باشند.
دکتر سارمی با تاکید بر اینکه باید درآمد و امکانات رزیدنت ها در بیمارستانها مناسب باشد افزود: از یک طرف اساتید می گویند باید در بیمارستان حضور داشته باشید تا درس را یاد بگیرید و از طرف دیگر بیمارستان و گروه آموزشی به دنبال درآمدزایی هستند و فقط برخی اساتید در این مورد استثناء هستند با این وجود عملا به نتیجه ای می رسیم که رزیدنت ها در کارهایشان آموزش لازم را کسب نمی کنند.
وی با بیان این مطلب که متاسفانه هیچ نوع برخورد عملی با کم کاری یا ضعف علمی اساتید صورت نمی گیرد، گفت: مثلا استادی که هیچگونه کارکرد چه از نظر کمی، کیفی، علمی و آموزشی در بخش اموزش دستیاران ندارد، در اخر سال به دستیاران نمره ارزشیابی می دهد در حالیکه در طول سال هیچ آموزشی به دانشجو ارائه نداده است.
این دستیار سال سوم چشم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رزیدنت ها باید قدم به قدم و تحت نظر استاد مربوطه مراحل آموزشی را طی کنند، این در حالی است که اگر برای بیمار اتفاقی بیفتد استاد به هیچ عنوان خود را مسوول نمی داند.
دکتر محبوبه داودی - رزیدنت سال دوم جراحی عمومی بیمارستان امام خمینی با اشاره به اینکه حجم کار در این رشته نسبت به رشتههای دیگر بیشتر است و فشار کاری، روحی و جسمی بیشتری به پزشک وارد می کند گفت: نبود آموزش کافی از سوی اساتید بیشترین شکایت رزیدنت ها در بخش جراحی عمومی است.
وی ادامه داد: برخی از اساتید جوان که نمی توانند در مراکز خصوصی مشغول به کار شوند از وقت آموزشی و دانشگاهی خود در جهت ویزیت کردن بیمار استفاده می کنند.
دکتر داودی با بیان اینکه رزیدنت ها هم از طرف استاد و بیمار تحت فشار هستند افزود: رزیدنت ها برای معاینه و درمان بیماران مرتب با استاد خود،در مورد روال درمانی بیمار مشورت و بعد درمان را آغاز می کنند اما اگر در این میان مشکلی برای بیمار ایجاد شود این رزیدنت است که به راحتی محکوم می شود.
وی با اشاره به اینکه تعداد کشیک های تعیین شده در چهارسال رزیدنتی مناسب نیست گفت: بیشترین تعداد کشیک در سال اول بین 12 تا 15 است این در حالی است که باید با توجه به دانش کم پزشک، تعداد کشیک در سال اول کمتر و از سال های بعد افزایش پیدا کند.
دکتر داودی نبود درآمد مناسب را، مشکل همیشگی رزیدنت ها دانست و افزود: یک رزیدنت مجرد ماهانه 530 هزار تومان دریافت می کند و کارانه سالیانه به هیچ عنوان تعلق نمی گیرد.
دکتر رضا سیف رزیدنت سال اول داخلی بیمارستان امام خمینی اظهارداشت: واقعیت آن است که دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاههای دیگر متفاوت است، چرا که حجم و فشار کار، مافوق تصور است و کشیکهای سنگینی نیز دارد و تنها اگر فردی این رشته را دوست داشته باشد میتواند تمام این سختیها را تحمل کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه تعداد حداکثری برای کشیک رزیدنت ها معین نشده است، گفت: برای رشته داخلی حداقل 10 کشیک تعیین شده است اما با توجه با شلوغی بیمارستان امام خمینی اغلب رزیدنت ها با کمبود خواب مواجه می شوند و در نتیجه خطای پزشکی افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: برخی از اساتید وظایف خود را به رزیدنت ها و یا انترن واگذار می کنند که باعث افزایش استرس فکری در میان رزیدنت ها می شود.
دکتر مریم عباسی نژاد - رزیدنت سال دوم رشته روانپزشکی بیمارستان روزبه اظهار داشت: هیات علمی و دستیاران رشته های مختلف تخصصی پزشکی، در حوزه های مختلف انتظارات و درخواست های متعددی دارند که خوب است در آستانه تشکیل دولت جدید و تغییرات در سطوح کلان مدیریتی در وزارت بهداشت، به آنها توجه شود.
دکتر مریم عباسی نژاد رزیدنت سال دوم روانپزشکی بیمارستان روزبه اظهارداشت: در حال حاضر، یک رزیدنت که وظیفه سنگین خدمت رسانی به بیماران را در کنار اعضای هیات علمی در بیمارستان های آموزشی به عهده دارد، باید بتواند همگام با این وظیفه خطیر، آموزش های لازم را در محضر اساتید فرا بگیرد و بهره وافر را از حضور آنان ببرد. اما متأسفانه تعداد بیمار و مراجعه کننده به بیمارستان های آموزشی، بخصوص در شهرهای بزرگ بسیار بالا است و گاهی علیرغم تلاش قابل ستایش اساتید، مواقعی پیش می آید که آموزش نا خواسته فدای مسأله درمان بیماران می شود.
وی ادامه داد: یک راه حل مناسب که الان در بیمارستان ما اجرا می شود، این است که تعداد مشخصی بیمار به درمانگاه های آموزشی اساتید اختصاص می یابد و بقیه بیماران توسط یک یا چند متخصص شاغل در بیمارستان ویزیت می شوند.
این رزیدنت سال دوم روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از یک رزیدنت انتظار می رود هم درس بخواند و هم همگام با مقاله های روز دنیا،اطلاعات خود را به روز کند، اما این در حالی است که به علت شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، دسترسی رزیدنت ها و حتی اعضای هیات علمی به بسیاری از ژورنال های خارجی محدود است و گاهی پیش می آید که برای دسترسی به چند مقاله ضروری، رزیدنت یا استاد مجبور می شوند مسیرهایی را طی کنند که به طور معمول در سایر کشورها، با دو کلیک و بدون هزینه به دست می آید.
وی با اشاره به اینکه گفته شده که از لحاظ قانونی، رزیدنت ها و اعضای هیات علمی تمام وقت مجاز نیستند در بیرون از مراکز آموزشی خود کار کنند، گفت: حقوق در نظر گرفته شده برای رزیدنت و برای عضو هیات علمی، به هیچ وجه متناسب با هزینه و سالهای عمر سپری شده و ساعات کاری رزیدنت و عضو هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیست، و این تصور اشتباهی که رسانه ها گاهی به آن دامن میزنند که منابع درآمد متخصصین متعدد است باید اصلاح شود.
دکتر عباسی نژاد افزود: من فکر می کنم که هروقت اعضای هیات علمی به جایگاه خود برسند، خودبخود این بهبود نگرش، اثرات مثبتی بر وضعیت رزیدنت ها هم خواهد داشت.
سلام من چون کشیک هام شروع شده با تاخیر جواب شما را میدهم می بخشید بله همکار عزیز کرمی خوبه اینجا هم سطحی های من هم کرمی خوندن و نتیجه گرفتن زیاد وسواس به خرج نده سعی کن دوره خود را زیاد کنی و از گسترده خونی اجتناب کنی دوره دوره زیاد کلید م.فقیت تو این ازمونه موفق باشید التماس دعا
کاهش تعداد کشیک شبانه گامی مهم در بهبود وضع جسمی و روحی دستیارانیست که به جز علم آموزی نباید دغدغه ای داشته باشن.اگرچه کشیک خودش فرصتی برای آموزش است ولی اولا بیش از 5 یا 6 کشیک در ماه به علت اثرات مخرب خستگی و شب نخوابی بر مغز اثر معکوس دارد،ثانیا کشیک حتما باید در کنار استاد باشد نه صرفا یک سال بالایی و صدای استاد از پشت گوشی تلفن!وضعیت حقوق دستیاری هم شایسته است به حد بالای خط فقر چیزی حدود 800 900 تومان آورده شود.چون شایسته نیست حقوق یک دانشجو که 4 سال از اوج انرژی خود را سپری می کند زیر خط فقر حقوق بگیرد و اجازه یا فرصت شغل دیگر هم نداشته باشد.
http://www.dastyari-pezeshkan.com
بابابزرگ هنوز تاییدیه سرجاشه؟
مقصود تو از دیدن بیمار همین بود
دیدیم, ولی حرمت انسان به چه قیمت؟
اما تو بگو ۰۲ات را به چه قیمت؟
امروز به این قیمت، فردا به چه قیمت؟
ای خیره به دلتنگی محبوس در این تنگ
این حسرت دریاست, تماشا به چه قیمت؟
یک عمر مداوا به هوای نفسی وصل
گیرم که جوان گشت زلیخا , به چه قیمت؟
از مضحکه دشمن تا سرزنش دوست
تاوان تو را میدهم ای طرح, لیکن به چه قیمت؟
مقصود تو از دیدن بیمار همین بود؟
دیدیم, ولی حرمت بیمار چه قیمت؟
دیدیم, ولی صحت بیمار چه قیمت؟ ارسالی(تضمین)دیدیم، ولی دیدن بیمار چه قیمت؟
اقا ما شهرستانیم تو کامنتهای قبل حسابی دلمون رو خالی کرد که سوال می فروشن...تو رو خدا بگید اگر بخونم قبول می شم..............
با کرمی شروع کردم همه رو
ما که طب اورزانس را تازه شروع کردیم فهمیدیم که چقدر سنگینه و فقط باید علاقه داشته باشی و بس
اولا اول!ثانیا تعداد کشیک در ماه رو بایستی با افزایش جذب دانشجو کاهش بدن و حداکثر 6 کشیک سال اول باشه.سال دو هم 6 تا سال سه 4 تا و سال آخر هم 4تا.در غیر این صورت خطا بالا میره.و از سویی در یک ماه به علت خستگی دستیار آموزش افت می کنه و باعث هدر رفتن منابع آموزشی میشه و فردا روز یک متخصص بیسواد و اون هم با هزار تا درد جسمی و روحی وارد اجتماع میشه.باید فکری بشه که دستیار فقط کار نکنه بلکه درس هم بخونه و چیزی یاد بگیره!نه صرفا شبا بیدار باشه!!!باید فکری بشه.چون نسل الان که دارن تخصص میگیرن آینده پزشکی دهه های آینده رو میسازن.به علاوه یک دستیار که در کنار آموزش استراحت هم داره بهتر به مردم خدمت میکنه.از طرفی حقوق 500 تومان ماهی به نظر شوخی و حتی توهینه!میشه با مدیریت منابع حقوق رو به ماهی حداقل 1 ملیون رسوند.چون هدف تربیت یک نیروی با سواده که فردا روز بتونه بار بهداشتی برای کشور رو با درمان بیماران کاهش بده نه اینکه خودش بیمار بشه.چه بیماری جسمی چه روحی.
...
راه عشق است......
اول شدم باز هورا
سلام وبلاگ قشنگی دارین..
ممنون میشم به انجمنم سری بزنید و توش عضو شین http://www.forum.no1-phone.ir
:)