خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

خانه پزشک

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّد لعنت خدابرسوال فروشان وحامیانشان اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

دانشگاه ها فقط عنوان خود را یدک می‌کشند. روش غیرعلمی پذیرش در آزمون دستیاری

http://s1.picofile.com/file/7499585806/besm230.jpg


 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍوَآلِ مُحَمَّدٍ

================================

انتقاد معاون وزیر از آموزش پزشکی؛
دانشگاه ها فقط عنوان خود را یدک می‌کشند/ روش غیرعلمی پذیرش در آزمون دستیاری
معاون آموزشی وزارت بهداشت با انتقاد از وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه‌های زیادی ایجاد کرده‌ایم اما منابع، تجهیزات و اعتبارات را ندیده‌ایم. وقتی کلاس و پول کافی برای پایان‌نامه نداریم دیگر دانشگاه نمی‌شود و فقط عنوان دانشگاه را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید امیرمحسن ضیایی در مراسم اختتامیه ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در سالن برج میلاد، گفت: هدف از برگزاری المپیاد علمی شناسایی افراد نخبه و فرهنگ‌سازی روش‌های جدید است تا بتوانیم آنها را در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در آموزش‌های عادی جاری کنیم.

وی با اشاره به روش پذیرش در آزمون های کشور گفت: در حال حاضر روش پذیرش در آزمون دستیاری نامناسب و غیر علمی است. از حدود 33 هزار صفحه رفرنس در دستیاری دانشجویان را با تنها 200 سؤال انتخاب می کنیم در حالی که این تنها یک متر کوتاه برای سنجش است. از همین رو در نظر داریم از انواع آزمون های جاری در المپیاد برای آزمون دستیاری استفاده کنیم ضمن اینکه معدل کل دوره، نمره آزمون‌ها و نمره‌های مهارتی هم برای انتخاب دانشجویان در نظر می گیریم.

ضیایی گفت: دانشگاه قاعدتاً محل تولید فکر و نوآوری است در حالی که دانشگاه‌های ما به جای دانشگاه دبیرستان هستند آن هم از نوع دبیرستان‌های قدیمی. باید در دانشگاه‌ها توانمندی فکر کردن و انتقاد و ظرفیت‌های فکری دانشجویان تقویت شود نه اینکه صرفاً فقط حافظه آن‌ها تقویت شود.

وی یادآور شد: نظام آموزشی در کشور ما بیشتر به فکر تقویت حافظه است در حالی که لازم نیست ذهن دانشجویان را از مسائلی که به سرعت روز آمدی خود را از دست می‌دهند پر کنیم. اما دانشگاه‌های ما به جای روز آمدی روزمره شده‌اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر توانمندسازی اساتید به عنوان یکی از اهداف المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: تقویت روحیه کار گروهی و تیمی در این المپیادها دنبال می شود. ضمن آنکه توانایی و نوآوری زیادی در بین برگزیدگان و شرکت‌کنندگان وجود داشت و از نظرات شرکت کنندگان در بحث مدیریت نظام سلامت می توان استفاده کرد.

وی با اشاره به لزوم توسعه بین رشته‌ای ها در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: متاسفانه ظرفیت‌های مناسبی در این زمینه در دانشگاه‌ها فراهم نشده است در حالی که مهمترین فرد در دانشگاه، دانشجو است اما به دلایل مختلف از آن غفلت شده است.

ضیایی با انتقاد از شیوه مدیریت و رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مدیریت و رهبری دانشگاه‌های ما آکادمیک نیست در حالی که دانشگاه‌ها جای حاکمیت آکادمیک هستند در حالی که ما مثل یک اداره کل رفتار می‌کنیم و دانشگاه‌های ما دولت سالار هستند.

وی یادآور شد: ارتباط دانشجو و استاد وضعیت مناسبی ندارد در حالی که اعضای هیأت علمی باید به تربیت دانشجو کمک کنند بنابراین باید افرادی جذب سیستم شوند که به استادی علاقه‌مند هستند و این مشکلات با اضافه‌کاری و بخشنامه حل نمی‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به نزدیکی صنعت و دانشگاه‌ها در کشورهای دیگر جهان گفت: بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا برای خود دانشگاه‌ تاسیس کردند و این نشان‌دهنده نزدیکی صنعت به دانشگاه است اما متناسب با نیاز جامعه خود نیرو تربیت نمی‌کنیم.

ضیایی ادامه داد: دانشجو باید نوآور باشد و هرچقدر میزان نوآوری کمتر باشد، سرمایه‌های اجتماعی هم افزایش پیدا نمی‌کند. نباید فقط به تولید کاغذ و مدرک پرداخت زیرا فردی که مدرک دارد اما توانایی ندارد، خودش هم از خودش راضی نیست چه برسد به جامعه.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های زیادی ایجاد کرده‌ایم اما منابع، تجهیزات و اعتبارات را ندیده‌ایم و در برخی جاها به شدت دچار مشکل هستیم. وقتی کلاس و پول کافی برای پایان‌نامه نداریم دیگر دانشگاه نمی‌شود و فقط عنوان دانشگاه را دارد. از همین رو باید از توسعه کمی غیرهدفمند بپرهیزیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: همه ارکان نظام آموزشی باید تحول پیدا کند و در آموزش پزشکی ارتقای کیفی صورت بگیرد. حتی کنکور ما هم ناکارآمد است و بهترین روش انتخاب دانشجو نیست.