X
تبلیغات
نماشا
رایتل

شمارش معکوس تا امتحان - هفته سی و یکم : درس اول

جمعه 11 اردیبهشت 1388 ساعت 10:56 ق.ظ

شمارش معکوس تا امتحان  - هفته سی و یکم : درس اول

 

درس اول تا روز دوشنبه  ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت و درس دوم از روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت اغاز خواهد شد

مهم نیست کدام درس را می خواهید بخوانید.

مهم ان است که  درس انتخابی را در پایان هفته بطور کامل یاد گرفته باشید.

در مورد با کدام درس شروع می کنم پرسیده بودند. برای اینکه موجب تشویش نشوم (مخصوصا چون از وضعیت همدیگر خبر نداریم ممکن است ایراد بگیریم که چرا فلان درس نه...) اگر اجازه بدهید نگویم. بالطبع در صورت شرکت در آموزشگاهها برنامه تحت تاثیر انها خواهد بود.  

اما با چه درسی شروع کنم   

  برای ان کسانیکه نمیخواهند از  اموزشگاهها ( چه مکاتبه ای چه حضوری) استفاده کنند، چند روش وجود دارد

روش اول : از درسهایی شروع کنیم که نخود هر آشی هستند مثل رادیولوژی ، فارماکو ، پاتولوژی ، یا حتی عفونی و نورولوژِی.

مزیت: اگر خوب یاد بگیریم هنگام مطالعه دروس دیگر بسیار راحتتر خواهیم بود و متناقضها و تفاوتها را میتوانیم خلاصنویسی کنیم

روش دوم: شروع با درسهایی مثل کودکان یا جراحی. اگر این روش را انتخاب کردید بهتر است با کودکان شروع کنید چون به انرژی بیشتری نیاز دارد و جراحی را برای بعد که احتمالا خدای نکرده انرژی و شوق درس خوانی کاهش خواهد یافت بگذارید (البته ببخشید منفی گفتم ولی واقعیت این است که شوق درس خواندن در تابستان بسیار افت می کند).

روش سوم: شروع با درسهاییکه تشابهات کمتری با درسهای دیگر دارند مثل روانپزشکی ، آمار اپیدمی ، اخلاق پزشکی و تا حدودی ارتو پدی، پوست و چشم .مزیتش در اینست که از دست این درسها بطور کامل رهایی می یابید و مطالب ان با درسهای دیگر تلاقی چندانی ندارند 

و روشهای دیگر............

اما یک نکته ای رو  در مورد مزیت و ایراد شروع با هر کدام از درسهای مینور یا ماژور تذکر بدهم متوجه خواهید شد خیلی تفاوتی نمیکند با کدام درس شروع کنیم

اگر با ماژورها شروع شود : خوب الان انرژی و توان بیشتری برای یاد گرفتن داریم و راحتتر می توانیم مطالب را به ذهن بسپاریم اما ایرادش در این است که بعلت فاصله زمانی زیاد(5-6 ماه) تا انجام مرور اول مطالب بیشتری از آموخته ها فراموش خواهد شد. ولی در اغاز با مینورها چون نسبت به ماژورها اسانتر هستند مطالب فراموش شده را راحتتر میتوان هنگام مرور در ذهن باز آفرینی کرد. فکر میکنم مطالعه دروس ماژور هر جقدر به زمان مرور و امتحان نزدیکتر باشد کار در ان زمان راحتتر خواهد بود 

یک نکته برای مکاتبه ایها:

در ارسال جزوه ها بی نظمی ها و ناهماهنگیهایی وجود دارد مثلا ممکن است یک هفته فراموش کنند جزوه بفرستند و هفته بعد 2 جزوه را با هم  بفرستند. بخاطر همین سعی کنید برنامه تنظیمی خودتان با زمان ارسال جزوه های مذبور 2-3 هفته فاصله داشته باشد. برای این کار میتوانید از درسهای اواسط یا اواخر برنامه اموزشگاهتان که رفرنسش عوض نشده شروع کنید تا هم بتوانید سر موقع درسها را  تمام کنید و هم بی نظمی های احتمالی خللی در انجام برنامه تان ایجاد نکند

 

خواندن را با یاد گرفتن اشتباه نگیرید .    

بعضی از همکاران می گویند درسها را 3-4 دور خواندیم  پس چرا قبول نشدیم؟ مسلما این دوستان درسها را فقط خوانده اند و با خواندن صرف؛ حتی اگر 10 دور باشد هیچکس قبول نمی شود . قول می دهم اگر فقط یک دور کامل یاد بگیرید و یک دور نزدیک امتحان آموخته های خود را مرور کنید نمره بالای 400 را در یک آزمون سخت خواهید آورد.

برای هر درس یک جزوه 5-6 برگی A4 با فونت معمولی (نه ریز و نه درشت) بنویسید. جزوه نویسی را با رونویسی از کتاب و پاکنویس کردن جزوه های آموزشگاهها اشتباه نگیرید.   

اصلول جزوه نویسی:   

حتما حتما جزوه را بعد از یاد گرفتن مطلب بنویسید نه قبل از یاد گرفتن.

جزوه فقط و فقط شامل کلمات و اعداد بسیار ضروری و امتحانی ؛ نکات کلیدی ؛ نکات مهمی که معمولا اشتباه می شود و نکات حفظی و فرار امتحانی می باشد . فراموش نکنیم جزوه نویسی، رو نویسی از کتاب و جزوه نیست. 

فلاش کارت نویسی 

برای نکات فرار و حفظی از فلاش کارت نویسی و  روش لایتنر استفاده کنید( مرور در روزهای ۲ ، 4 ، 8 ، 16 ، و 30 بعد از یادگیری؛ برای همیشه بخاطر داشتن نکته حفظی).

فلاش کارتها برای سرفصلهای خیلی مهم از 10 عدد و برای سرفصلهای غیر مهم از 1-2 عدد بیشتر نباشد. پس توجه داشته باشید هر مطلبی را نباید فلاش کارت نویسی کنید. برگه های فلاش کارت نویسی بصورت اماده وجود دارد یا می توانید خودتان این برگه ها را در اندازه های 5 در 7 سانتیمتر درست کنید.  

تست زنی: 

روزانه 20 -30 عدد تست بزنید . نه بصورت امتحانی ، بلکه بصورت آموزشی؛ سپس در صورت وجود نکات مهم یا کلیدی یا آموزشی ... در تست ؛ ان نکات را به جزوه خود اضافه کرده تستهای مربوطه را کاملا کنار بگذارید. 

بهتر است روزانه 7-8 ساعت مطالعه مفید داشته باشید.

( 50-60 ساعت در هفته برای هر درس)

روانشناسان توصیه میکنند میزان مطالعه در هر بار از 50 دقیقه بیشتر نباشد و برای هر 50 دقیقه حتما 10 دقیقه استراحت داشته باشید تا مطالب در ذهن فرصت بازیابی و طبقه بندی داشته باشند. (البته روش 25 دقیقه مطالعه و 5 دقیقه استراحت نتایج بسیار بهتری داشته است ولی انجامش مشکلتر است).

توجه داشته باشید که سر 50 دقیقه حتی اگر مطلب خوانده شده نصف و نیمه باشد باز باید رها کرد ؛ منتظر اتمام مطلب و بعد شروع استراحت نباشید؛ چون به این نتیجه رسیده اند با قطع کردن مطلب برای استراحت ، ذهن تشویق به تفکر می شود و از طرف دیگر برای ادامه یاد گرفتن شوق بیشتری از خود نشان میدهد یعنی ذهن تشویق میکند بعد از استراحت با انرژی بیشتری برای ادامه مطالعه بپردازی.

برای ماندگاری بیشتر مطلب در ذهن توصیه های زیادی روی مرورهای یک ساعت بعد ؛ یک روز بعد و یک هفته بعد شده است مخصوصا روی مرور یک روز بعد توصیه بیشتری شده است. اگر مطلب خوب یاد گرفته شود مرور یک ساعت بعد حدود 1-2 دقیقه ، مرور یک روز بعد فقط 10 دقیقه و مرور آخر هفته فقط و فقط  2 ساعت طول خواهد کشید و این اعجاب اور است که در عرض 2 ساعت بتوانید یک درس را بطور کامل مرور کنید.

از غلطهای املایی انشایی احتمالی عذر خواهی می کنم

 

 

del.icio.us  digg  newsvine  furl  Y!  smarking  segnalo